سفارش تبلیغ
صبا ویژن
با کسی که به او می آموزید و نیز کسی که از او فرا می گیرید، نرمی کنید . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
پائیز
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» نقش زنان درفرهنگسازی حادثه عاشورا


عاشورا اگر چه یک روز بود ، اما دامنه تأثیر آن تا ابدیت کشیده شد و چنان در عمق  جانها و دل ها اثرگذاشته که همه ساله دهة محرم و به ویژه عاشورا ، اوج عشق و اخلاص نسبت به معلم  حریت و اسوه ، جهاد و شهادت حسین بن علی علیه السلام  می گردد و همه حتی غیر شیعه در مقابل عظمت روح آن آزاد مردان تعظیم می کنند از آنجا که در نهضت عاشورا سهمی عمده و قابل ملاحظه بر دوش بانوان کاروان حسینی استوار بود و عاشورا، اندگاری خود را تا حد زیادی مرهون فداکاری و قهرمانی های خانواده امام حسین علیه السلام ، به خصوص زینب کبری است ، دراین مقاله  پیام های عاشورا را خطاب به زنان مسلمان بررسی می نماییم 

مشارکت در جهاد ،آموزش و الهام صبر و مقاومت ،پیام رسانی پس از یک حماسه و انقلاب و جهاد ،روحیه بخشی به رزمندگان و بازماندگان شهدا وحفظ ارزش ها و پای بندی به اصول ، حتی در شرایط اسارت  ؛ این نکات می تواند شناخت آماری از وضعیت زنان در قیام عاشورا وایفای آن نقش را روشن تر بیان  کند .

زنان حاضر در عاشورا ، برخی ازاولاد علی علیه السلام بودند و برخی دیگر از بنی هاشم یا دیگران . از فرزندان امیرالمؤمنین علیه السلاممی توان از زینب ، ام کلثوم ، فاطمه ، صفیه ، رقیه و ام هانی نام برد . سکینه و فاطمه نیز دختران سید الشهداء علیه السلام بودند که در نهضت مشارکت داشتند . رباب ، عاتکه ، مادر محسن بن حسن ، دختر مسلم بن عقیل ، فضه نوبیه ، کنیز خاص امام حسین علیه السلام ، مادر وهب بن عبدالله و .. از جمله زنان حاضر در کربلا بودند.1

سزوارا است زنان معتمدانه و متدینانه در صحنه های مبارزات سیاسی و فعالیت های اجتماعی حضورداشته باشند . تکلیف اجتماعی یک مسلمان ، مخصوص مردان نیست . زنان نیز بنا به تعهد دینی و مسلمانی خویش ، موظفند نسبت به جریان حق و باطل در جامعه اسلامی و مسأله ولایت و رهبری موضع داشته باشند ، از رهبری حق دفاع کنند و از حکومت باطل و فسادهای مسؤولان نالایق انتقاد کنند.

 در تداوم خطی که حضرت زهرا در حمایت از امام معصوم علیه السلامو افشاگری علیه رویه های ناسالم حکام داشت ، حضرت زینب نیز در نهضت کربلا دو شادوش حسین بن علی علیه السلام مشارکت داشت و برای ایفای این نقش ، در معیت امام خویش از مدینه تا مکه و از آنجا تا کربلا آمد و در صحنه های مختلف ، حضوری فعال و تأثیر گذار داشت .

 مشارکت در جهاد و شهادت

  شرکت زنان در جبهه پیکار و همدلی و همراهی با نهضت امام حسینعلیه السلام و مشارکت در ابعاد مختلف آن از جلوه های حضور زنان در عرصه نهضت عاشورا و تداوم آن می باشد . ام وهب ، همسر عبدالله بن عمیر کلبی بود و در کوفه زندگی می کرد . وقتی شوهرش تصمیم گرفت برای یاری سید الشهدا علیه السلام شبانه  از کوفه به کربلا برود ، اصرار کرد تا او را نیز همراه خویش ببرد . آنان شبانه به یاران امام علیه السلام پیوستند . روز عاشورا وقتی شوهرش به میدان رفت ، او نیز چوبی به دست گرفت و فرمود : بر زنان جهاد نیست . پس از آنکه شوهرش به شهادت رسید ، خود را به معرکه رساند و به پاک کردن خون از چهرة او پرداخت و گفت : بهشت بر تو مبارک باد ! از خدا درخواست می کنم که مرا همراه تو قرار دهد که شمر ، غلامش را سراغ او فرستاد . آن غلام با گرزی که بر سر آن بانوی رشید کوبید ، او را هم شهید کرد .2   فرزند ام وهب نیز در عاشورا به شهادت رسید . مادرش روز عاشورا از مشوقان او بود تا به جانبازی و فداکاری بپردازد . وقتی پسرش پس از مقداری جنگیدن ، نزد مادر بر گشت و گفت آیا راضی شدی ؟  مادرش گفت : وقتی راضی می شوم که در رکاب حسین علیه السلام به شهادت برسی . دوباره رفت و جنگید تا شهید شد . ام وهب  ، اولین زنی بود که ازسپاه حسین به علیعلیه السلام  به شهادت رسید .3  و تنها زن شهید در کربلا بود .

پایبندی به حجاب و عفاف از جلوه های بارز حضور در حماسة عاشورا ، تعهد و پای بندی آنان به حرمت ها و احکام الله و مراعات  مسائل حجاب و عفاف است .

حضوری این چنین ، نشان می دهد که مشارکت زن در عرصه های مبارزات و دفاع از حق ، منافاتی با فعالیت های بیرون از خانه ندارد ، به شرط آنکه حریم  عفاف  و حدود الهی رعایت شود و متانت لازم مراعات  گردد .

اهل بیت امام حسین علیه السلام  در سفرکربلا ، منادی این منائت و عفاف بودند ، هرچند سپاه کوفه  به حریم  آنان بی حرمتی  کردند و در دوران اسارت ، آنان را درمضیقة وسایل پوششی قرار دادند ، ولی همین که آن آزاد زنان ، از معترضان سرسخت به این بی حرمتی بودند، دلیل دیگری بر اهمیت و قداست حفظ حجاب و عفاف ،  حتی در بدترین شرایط اجتماعی و مضیقه های تحمیلی است . به چند نمونه اشاره می شود :

" ام الکلثوم " دختر امیرالمؤمنین علیه السلام  که زنی با فصاحت و بلیغ  و سخنور بود و در مدت اسارت پیوسته با سخنانش ستم حکام را افشا می کرد ، وقتی کاروان اسرا را به کوفه وارد کردند ، در جمع انبوه حاضران به سخن پرداخت و آنان را به خاطر سستی و کوتاهی در یاری کردن امام حسین علیه السلام  نکوهش کرد . در بدو ورود به کوفه ، مردم به تماشای آنان گرد آمده بودند .

ام الکثوم بر سر آنان فریاد کشید :

" یا اهل الکوفه ! اما تستحیون من الله و رسوله ان تنظره و الی حرم النبی ؟ "4

ای مردم ! آیا از خدا و رسول شرم نمی کنید از این که به حرم و دودمان پیامبر نگاه می کنید؟  پس از آنکه اوضاع کوفه در پی سخنرانی های حضرت زینب و ام الکلثوم ، بحرانی شد و بیم خطر می رفت ، ابن زیاد دستور داد آنان را در یکی از خانه های همسایة مسجد حبس کنند و مأمورانی را هم بر آنان گماشت .

در سخنرانی های حضرت زینب ، ام کلثوم و فاطمه بنت الحسین ، عمدتاً هتک حرمت اهل بیت علیه السلام مطرح شده ، و به نحوة رفتار والی و مأموران با حرم و حریم پیامبر ، انتقاد شده است .

هنگام ورود اهل بیت علیه السلام به شام نیز ، ام کلثوم ، شمر را طلبید و از او خواست که آنان را از دروازه ای وارد کنند که اجتماع  کمتری باشد و سرهای مطهر شهدا  را دور تر نگهدارند تا مردم به تماشای آنها پرداخته ، کمتر بر چهرة اهل بیت پیامبر  نگاه کنند . شمر ، به لحاظ بی دینی و خباثت ذاتی دقیقاً بر عکس به خواسته او عمل کرد و اسیران را از دروازة اصلی وارد دمشق کرد .5

 این گونه انتقاد ها از هتک حرمت حکومت یزید نسبت به حریم عفاف و حجاب ، نوعی حمایت از ارزشهای دینی و شوون مقدمات و حریم حرمتهای الهی است که از زبان اسرای اهل بیت شنیده می شود .

زنان پاکدامن و شجاع ایران اسلامی نیز، در تبعیت از این اسوه ها ، هم در صحنة مبارزات و راهپیمایی ها و تظاهرات ضد طاغوت حضور فعال داشتند ، هم حضور سیاسی و اجتماعی خود را همراه با حفظ  متانت و حجاب داشتند ؛ این درسی که از عاشورا آموخته بودندو پیامی که عاشورا به زنان جهان ، برای همیشه و همه جا دارد .

مدیریت و رهبری حضرت زینب در نهضت عاشورا و سرپرستی کاروان اسراء ،درس مدیریت در شرایط بحران را می آموزد . وی مجموعه بازمانده را در راستای اهداف نهضت، هدایت کردو نقشه های دشمن را خنثی ساخت .6

 چنانچه وقتی یزید پس از خطبه حضرت زینب و امام سجاد علیه السلام رسوا شد و ناچار گردید تا از جنایاتش اظهار ندامت و پشیمانی کند و گناه را به گردن ابن زیاد اندازد ، درصدددلجویی از خاندان پیغمبر برآمدو لذا به امام سجاد علیه السلام پیشنهاد کرد با عزت و احترام  در شام بمانند و یا به وطن اصلی خود بازگردند . امام سجاد علیه السلام فرمود : من باید در این مورد با عمه ام زینب مشورت کنم چون سرپرست یتیمان و غمگسار اسیران اوست . چون با زینب در این باره مذاکره کرد، ایشان پیشنهاد اجازه یافتن برای عزاداری را نمودند .7

و به این ترتیب برپایی مجلس سوگواری برای کشتگان کربلا که فرصت دیگری برای پیام رسانی و ادامه رسالت نهضت عاشورا بود ، را می توان جلوه ای از تدبیر رهبری ومدیریت حضرت زینب  دانست

شهید پروری زنان مسلمان

زن نمونه ، نه تنها از شهادت جوانان خویش در راه عقیده و دین خدا روی بر نمی تابد ، بلکه مشوقی برای اینگونه مجاهدات و جانفشانی هاست و پسر را به جنگیدن و شهادت در راه امام حق ، ترغیب می کند .

تربیت نسلی شهادت طلب و جان نثار ، پیام عاشورا به همه مادران است . در مورد حضرت زینت نیز که که دو پسرش عون و محمد در کربلا  به شهادت رسیدند ، جلوة دیگر از شهید پروری مادران متعهّد را می بینیم . حضرت زینب ، هم دختر شهید بود ، هم خواهر شهید ، هم مادر شهید ، هم عمّه شهید.

صبر و مقاومت او در برابر این شهادت ها بود که او را قهرمان صبر ساخت .درانقلاب اسلامی و دفاع مقدس ، مادران و خواهران شهداء ، همچنین همسران جوان شهیدان جبهه ، بر ترین الگوهای ایمان و صبوری و افتخار به شهادت را از عاشورای حسینی و اهل بیت آن حضرت گرفتند . امام امّت دربارة بانوان رشید و دلاور ایران اسلامی فرموده است:

" زنان در عصر ما ثابت کردند که در مجاهده ، همدوش مردان بلکه مقدم بر آنانند . " " شما خواهران عزیز و شجاع ، دو شادوش مردان پیروزی را برای اسلام بیمه کردید . "

" بانوان عزیز ما اسباب این شدند که مردان هم جرأت وشجاعت پیدا کنند . " " من هروقت بانوان محترم را می بینم که با عزم و اراده قاطع ، در راه هدف حاضر به همه طور زحمت ، بلکه شهادت هستند ، مطمئن می شوم که این راه ، به پیروزی منتهی     می شود."8

 مروری به اظهارات مادران شهدا که دربارة قربانیان خودشان به آستان اسلام و انقلاب داشته و دارند ، نشان دهندة عمیق تأثیر پذیری آنان از حرکت های الگویی زنان حاضر در نهضت کربلا است .

میراث داری ،نگهبانی از خط وخون شهدا،  تبیین اهداف و آرمان های شهیدان ، صبر بر شهادت و بلا در راه خدا ، همه و همه درس هایی است که بانوان ما از کربلا آموخته اند . پیام عاشورا به بانوان ، دعوت آنان به شناخت و انجام رسالت سیاسی خویش است و پشتیبانی از مبارزه شهیدان ، تلاش اجتماعی همراه با عفاف و پاکدامنی ، شهید پروری و تربیت نسلی شهادت طلب ، تبلیغ و تبیین مرام و اهداف شهیدان، صبر بر شهادت عزیزان ، همچنان که تاکنون  چنین بوده است ، تا آخر نیز همین درس ها و پیام ها  جاودانه خواهد ماند.

پی نوشت ها

1-عماد زاده ، زندگانی سیدالشهدا، ج 2 ، ص  1242

2-ذبیح الله ، محلاتی ، ریاحین الشریعه ، ج3 ، ص 305 .

3-محمد باقر ، مجلسی ، بحار الانوار ، ج 45 ، ص 17 .

4-عبدالرزاق المقرم ، همان ، ص 400 .

 5- سید محسن الأمین ، همان ، ج 3 ، ص 485-

6-همان ،ص387

7-رسول محلاتی ، زینب عقیله بنی هاشم ، ص 108.

 8- امام خمینی ، کلمات قصار ، ص 207

 

 

 



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » سمیه رجبی ( دوشنبه 93/8/26 :: ساعت 7:28 عصر )
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

نقش زنان درفرهنگ سازی حادثه عاشورادهه60هجری قمری
نقش زنان درفرهنگ سازی حادثه عاشورادهه60هجری قمری
نقش زنان درفرهنگ سازی حادثه عاشورادهه60هجری قمری
نقش زنان درفرهنگ سازی حادثه عاشورادردهه60هجری قمری
نقش زنان در فرهنگ سازیی حادثه عاشورادهه60هجری قمری
[عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 5
>> بازدید دیروز: 0
>> مجموع بازدیدها: 4811
» درباره من

پائیز

» آرشیو مطالب
آبان 93

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان
بلوچستان
نت سرای الماس
رهبری
خبرفارسی

» صفحات اختصاصی